Silné bouřky a intenzivní deště jsou u nás typickým projevem letního počasí. Tyto přírodní jevy způsobují povodně a záplavy, které způsobují škody za statisíce korun. Specialistka pro neživotní pojištění ve společnosti FinGO.cz, Irena Jakobová, vysvětluje, co při takových situacích dělat a jak se proti nim bránit.
- 10 rad jak postupovat při povodni či jiné živelní události
- Jak se připravit a reagovat na povodně?
- Co dělat po povodni?
- Jak nahlásit pojišťovně škody po povodni?
- Jak probíhá likvidace škody z povodní
- Jaké pojištění pomůže po povodni, záplavě či jiné živelní události?
- Jaký je tedy rozdíl mezi nemovitostí a domácností?
- Jaká je praxe u pojišťoven?
10 rad jak postupovat při povodni či jiné živelní události
- Nahlaste škody do pojišťovny co nejdříve (online formulářem pojišťovny, osobně nebo kontaktujte svého finančního poradce).
- Použijte k nahlášení své údaje a číslo pojistné smlouvy.
- Po nahlášení čekejte na instrukce od pojišťovny.
- Nepodnikejte žádné kroky k odstranění škod bez předchozí dokumentace.
- Požádejte pojišťovnu o asistenci, pokud je to potřeba.
- Zajistěte důkladnou fotodokumentaci škod.
- Dodejte pojišťovně všechny vyžádané a úplné podklady.
- Komunikujte s pojišťovnou během celého procesu likvidace škod.
- Ujistěte se, že máte všechny účtenky a faktury za provedené opravy.
- Pravidelná kontrola a aktualizace pojistných smluv je klíčová pro efektivní ochranu majetku.
👉 Víte jistě, že vám pojištění domu pokryje případnou škodu? https://www.fingo.cz/blog/vite-jiste-ze-vam-pojisteni-domu-pokryje-pripadnou-skodu/
TIP: Ještě před nahlášením pojistné události do pojišťovny se můžete obrátit i na svého finančního poradce. Může dohledat vaši pojistnou smlouvu, vysvětlí vám, jak postupovat a poradí, na co všechno nezapomenout. Pokud pojištění nemáte a teprve o něm uvažujete, porovnejte si u nás nabídky napříč trhem.
Jak se připravit a reagovat na povodně?
Při příchodu velké vody sledujte sdělovací prostředky, sledujte internetové zpravodajství a lokální stránky obce a respektujte pokyny úřadů. Důležité dokumenty, pojistné smlouvy a cennosti uložte na bezpečné místo a snažte se chránit majetek před vodou. Pokud je to bezpečné, minimalizujte škody během povodně. Změřte hladinu zatopení sklepů a zdokumentujte škody detailními fotografiemi.
Co dělat po povodni?
Po opadnutí vody zajistěte rychlé odčerpání vody, odstranění bahna a trosek z objektu a okolí, přičemž dbejte na bezpečnost a hygienu. Zajistěte fotodokumentaci škod mobilním telefonem. Shromažďujte zničené a poškozené věci pro pozdější prohlídku likvidátorem, pokud to hygienické podmínky dovolí. Nahlaste škodu své pojišťovně.
Jak nahlásit pojišťovně škody po povodni?
K nahlášení povodňové škody použijte online formuláře dostupné na webových stránkách vaší pojišťovny, což je nejrychlejší způsob informování. Součástí hlášení by měl být seznam zasažených věcí s uvedením stáří, rozsahu poškození a cenou. Připravte si číslo pojistné smlouvy nebo osobní údaje, kontaktní údaje, číslo účtu pro pojistné plnění a fotodokumentaci poškozených věcí. U firem bude potřeba i účetní evidence zasaženého majetku. Požádejte o zálohu na pojistné plnění, pokud je to nutné, a dodržujte pokyny likvidátora.
Jak probíhá likvidace škody z povodní
Po nahlášení škody klienta kontaktuje likvidátor nebo technik pojišťovny. Podle typu a rozsahu škody se buď dohodne prohlídka na místě, nebo klient obdrží požadavek o doplnění dokumentů. Může dojít ke kombinaci obou postupů. Při prohlídce škody předložte účet pro pojistné plnění, pokud jste tak neučinili již při hlášení. Poté likvidátor posoudí nárok a vyčíslí škodu. Klient obdrží dopis s informací o ukončení likvidace a výší pojistného plnění zaslaného na účet.
Jaké pojištění pomůže po povodni, záplavě či jiné živelní události?
Je důležité mít vhodně sestavenou smlouvu a nastavenou správnou pojistnou částku, aby nedošlo k podpojištění a krácení pojistného plnění. Také je potřeba mít komplexní krytí. Častým problémem starších pojistných smluv totiž bývá to, že lidé mají pojištěnou nemovitost, což je podmínkou k čerpání hypotéky, ale už nemají pojištěnou domácnost a odpovědnost.
Jaký je tedy rozdíl mezi nemovitostí a domácností?
Živly nezpůsobují škody jen na samotných stavbách, ale většinou i na vybavení domácnosti. Jedná se o zničený nábytek, spotřebiče či cennosti, které mají lidé ve svých domovech, a i při nich škody dosahují desetitisíce korun.
Pojištění nemovitosti se vztahuje na byt či rodinný dům samotný, tedy z tohoto pojištění si po povodni můžete nechat proplatit škody na samotné stavbě, například náklady na sušení a malování stěn, opravy poškozených zdí, úklidové práce a podobně.
Pojištění domácnosti zase pokryje finanční ztráty za zničené zařízení, a v případě povodní to mohou být navlhlé skříně, oděvy, poškozené elektrospotřebiče a podobně.
👉 Pojištění úderu blesku, nebo přepětí v síti: https://www.fingo.cz/blog/nebezpeci-bourek-pojisteni-uderu-blesku-nebo-prepeti-v-siti/
Jaká je praxe u pojišťoven?
Pojišťovny se snaží klientům vyjít vstříc a často nabízejí asistenci s náhradním ubytováním, hlídáním poškozené nemovitosti, převozem a uskladněním zařízení domácnosti či úklidovými pracemi. Může dojít i k vyplacení části peněz předem (tzv. zálohové plnění), aby mohli klienti rychleji začít s opravami.
Aby likvidace pojistné události proběhla co nejrychleji a bez problémů, je důležité pravidelně kontrolovat svou pojistnou smlouvu a ujistit se, že odpovídá aktuálním hodnotám majetku. Podpojištění je častým problémem, a proto je vhodné pojistky kontrolovat alespoň jednou za 2 až 3 roky. Tímto způsobem lze chránit svůj majetek kvalitněji a výhodněji.